
Er idrettsskoler for ungdom viktig og riktig?
Er idrettsskoler på ungdomstrinnet riktig og viktig? Og hvilket kunnskapsgrunnlag legger politikerne egentlig til grunn når de åpner opp for flere profilskoler med idrett? Vi kastet oss på samfunnsdebatten i Dagsavisen tirsdag 8. desember 2020.

Hva kjennetegner trener- og ledelseskulturer i norsk håndball?
I den senere tid har det kommet flere studier på lederskap i norsk idrett (se kildeliste lenger nede) og det er rimelig å anta at normer og verdier knyttet til godt lederskap i Norge skiller seg markant fra andre idrettskulturer. Dette får også store konsekvenser for spillerutvikling.

Hvor er tiltakene, Norges Håndballforbund?
Historiene til de ulike kvinnene lyder som et forsterket ekko av bekymringene Gro Hammerseng-Edin og andre tidligere håndballspillere delte under EM for kvinner i Frankrike i desember 2018. På kontinentet har proffspillerne satt i gang oppropet #dontplaytheplayers. Det viser til den økende kampbelastningen spillerne blir utsatt for i internasjonale mesterskap og i kommersielle ligaer. Lysene brenner i håndballen, og for mange unge spillere har det vist seg at lyset brenner i begge ender.

Hvorfor fortsette som før når så mange skades og slutter?
Det er noe alvorlig som skurrer i norsk ungdomsidrett når så mange unge sliter med idrettsskader og helseplager og slutter med noe de gjerne skulle ha drevet mer med.

Å miste seg selv i idretten og den vanskelige veien ut
Eliteidretten kan være medvirkende for å utvikle barn og unge, men det er særdeles viktig at barn og unge opprettholder et spor ved siden av idretten. Idretten bør aldri være det eneste eksistensgrunnlaget. Det er forbundet med altfor stor risiko hvis idretten blir den eneste arenaen hvor «talentet» opplever og realiserer utvikling, suksess og fellesskap. Alle unge utøvere burde også fokusere på utdannelse, arbeid og sosiale relasjoner utenfor idretten underveis med idrettskarrieren for kun på den måten øver en på å utvikle en sterk identitet utenfor idrettens verden.